П`ятниця
14.12.2018
12:39
Вітаю Вас Гість
RSS
 
ДНЗ №11 "Теремок" комбінованого типу Миргородської міської ради
Головна Реєстрація Вхід
Каталог файлів »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої файли [5]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу

Головна » Файли » Мої файли

Активна пізнавальна діяльність
12.02.2013, 19:08


     

       Джерелом пізнавального розвитку дитини є навколишній світ і соціальний досвід в їх нерозривній єдності. Дитина в процесі життєдіяльності засвоює соціальний досвід, набуває знань, умінь та навичок. Становлення у дітей образу світу починається завдяки  тим враженням, які вони отримують у перші роки життя.

          В оновленому Базовому компоненті особливу увагу приділено сенсорному розвитку дитини. Освітня лінія «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» передбачає: «формування доступних дитині дошкільного віку уявлень, еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів та об`єктів навколишнього світу. Показником сформованості цих уявлень є здатність дитини застосовувати здобуті знання в практичній діяльності (ігровій, трудовій, сенсорно-пізнавальній, математичній), володіння способами пізнання дійсності, розвиток у неї наочно-дієвого, наочно-образного, словесно-логічного мислення. Сенсорно-пізнавальна освітня лінія спрямована на інтеграцію дошкільної освіти, формування у дітей дослідницько-пошукових умінь, елементарних математичних уявлень, цілісної картини світу, компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях.»

       Основа пізнавального розвитку дитини – сенсорний розвиток. Для кожного віку визначені завдання сенсорного виховання, які відповідають рівню розвитку сприймання і водночас сприяють переходу до вищих рівнів.

§        Головним завданням сенсорного виховання дітей  3-4 років є формування у них уявлень про загальноприйняті еталони як засоби пізнання реальних предметів. Дітей цього віку вправляють у називанні еталонних властивостей та у співвіднесенні їх з реальними предметами. Це здійснюється, як правило, у дидактичних іграх і вправах, під час яких діти знайомляться з геометричними фігурами, аналізують колір, форму, розмір, властивості матеріалів.

      ( Демонстрація фотографій осередків сенсорно-пізнавального простору.)

    Сенсорне виховання дітей 5-6 років передбачає формування в них перцептивних дій, спрямованих на розв`язання складних пізнавальних завдань, а саме: аналіз форми предметів за допомогою кількох різних зразків; визначення можливості переміщення предметів у просторі; оцінка їх пропорцій; виконання узагальнення, класифікації, порівняння і зіставлення.

      Загальними критеріями оцінювання пізнавального розвитку дитини є:

·        оволодіння операціями класифікації, серіації, порівняння, співвідношення «частина – ціле», елементарними понятійними узагальненнями, тобто здатність –

-         виділяти і порівнювати ознаки різних предметів і явищ;

-         підбирати предмети за кольором, розміром;

-         розкладати предмети у порядку наростання чи згасання ознаки;

-         об`єднувати предмети у групи, орієнтуючись на виділену істотну ознаку;

-         свідомо вживати узагальнені слова-означення;

·        здатність планувати свої дії і регулювати процес їх виконання –

-         здатність прийняти пізнавальне завдання;

-         уміння аналізувати зразок, виділяти істотні елементи, принципи побудови та керуватися ними у процесі виконання завдання;

-         уміння планувати свої дії, користуючись інструкцією дорослого;

-         ступінь самостійності при виконанні завдання.

·        оволодіння узагальненими способами діяльності, що виявляється у здатності створювати оригінальні вироби, конструкції, малюнки, комбінуючи різні матеріали.

·        здатність реалізувати свій задум, доцільно використовувати різні матеріали, способи дій, виявляти почуття задоволення від власного успіху;

·        здатність під час спостережень аналізувати і міркувати щодо тих явищ і об`єктів, які сприймаються, будувати гіпотези стосовно усвідомлюваного змісту;

·        прояв ініціативних дій в умовах регламентованої  та самостійної діяльності, прагнення до експериментування з новим матеріалом з метою пізнання, наявність запитань пізнавального змісту.

         Базова програма «Я у Світі» поділяє пізнавальний розвиток на 2 підрозділи: загальний та логіко-математичний. А рекомендована Міністерством освіти і науки «Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське довкілля» пропонує дещо ширший розподіл підрозділів пізнавального розвитку в різних вікових групах. 

        Велику роль відіграє правильний добір методів і прийомів навчання дітей, розробка і використання різноманітного дидактичного матеріалу. Поєднання словесних, наочних і практичних методів  дає можливість у процесі засвоєння дітьми навчального матеріалу активізувати всі види чуттєвого сприймання й тим самим організувати навчання без їх перевантаження, підтримувати активний пізнавальний інтерес.

      Організована навчально-пізнавальна діяльність дошкільників – це цілеспрямований двобічний процес, у якому органічно поєднуються безпосередній і опосередкований педагогічний вплив педагога з активністю, самостійністю процесу пізнання дітьми навколишнього світу.

      Основні форми  організованої навчально - пізнавальної діяльності в ДНЗ:

§        заняття різних видів;

§        гурткова робота;

§        індивідуальна робота у повсякденні;

§        організовані дидактичні ігри в повсякденному житті;

§        екскурсія в соціальне і природне довкілля, спостереження у повсякденні;

§        елементарні досліди, пошукові ситуації у повсякденні.

Основною формою організованої навчально-пізнавальної діяльності, як і раніше, залишається заняття, які проводяться з дітьми  уже з 3-го року життя.

       Найбільш сприятливий час для залучення малюків до організованих занять з огляду на активність дитячого організму на особливості перебігу уваги,  процесів пам`яті і мислення – це період з 9-ї до 11-ї  години ранку. З урахуванням конкретної ситуації окремі заняття можна переносити на другу половину дня, щоб не перевантажувати ранкові години та не затримувати вихід дітей на денну прогулянку.

(демонстрація на фліп-чарті)

   Заняття за дидактичними цілями розрізняємо на такі види:

§        на повідомлення нової інформації: формування нових знань і умінь;

§        на закріплення знань, систематизація накопиченого досвіду;

§        змішані – заняття, що поєднують повідомлення нових знань та на закріплення, систематизацію і застосування набутих умінь і навичок;

§        підсумково-контрольні заняття, які можна проводити періодично в кінці певного часового періоду (кварталу, півріччя, року), або в кінці вивчення з малюками певної теми.

За способом організації дітей заняття бувають:

§        фронтальні (що проводяться з усією групою);

§        під групові, для яких організовують по 8-15 дітей, розподіляючи групу на 2 підгрупи;

§        індивідуально-підгрупові, на яких об`єднують по 4-8 дітей;

§        індивідуальні, які проводяться з окремими  дітьми або маленькими підгрупами по 2-4 особи;

За специфікою  поєднання і використання методів, прийомів, засобів навчання  виділяємо такі види занять:

§        комбіновані

§        ігрові

§        сюжетно-ігрові

§        домінантні

Саме такі види занять застосовуємо у нашому дитсадку.

 

 

 

 

    


Категорія: Мої файли | Додав: ustja
Переглядів: 4741 | Завантажень: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук









Друзі сайту